arrow_drop_up arrow_drop_down
Ga je voor kwantitatieve of kwalitatieve resultaten in je wervingsproces?

Ga je voor kwantitatieve of kwalitatieve resultaten in je wervingsproces?

Je gaat op zoek naar een geschikte kandidaat voor een belangrijke functie. Het zoekproces begint natuurlijk bij het uitzetten van een vacature. De vraag is: welke resultaten wil je behalen met je wervingsproces? Is het je doel om zoveel mogelijk reacties binnen te harken of gaat het om het vinden van de ideale kandidaat? Dat is het verschil tussen een kwantitatief en kwalitatief wervingsproces. Wij vertellen je alles wat je moet weten over dit essentiële verschil.

Hoe meet je of een vacature een succes is?

Het geeft natuurlijk een heerlijk gevoel wanneer je talloze reacties krijgt op een vacature. Sollicitanten zien zichzelf graag voor je onderneming werken en je hebt genoeg kandidaten om uit te kiezen. Perfect toch?

In werkelijkheid valt het succes van een vacature niet af te lezen aan de hoeveelheid reacties die je krijgt. Sterker nog: het is vaak zelfs beter om het aantal reacties te minimaliseren. Een vacature is namelijk pas echt succesvol wanneer je de perfecte kandidaat voor de functie vindt. Het gaat namelijk niet om de kwantiteit van de reacties, maar om de kwaliteit. Wanneer je de vacature nauwkeurig bijschaaft, is de kans groter dat je de juiste kandidaten aantrekt. Wij helpen je graag op weg met het perfectioneren van je wervingsproces, zodat iedere vacature een doorslaand succes wordt.

Denk na over de ideale kandidaat

Ben je op zoek naar hoogwaardige reacties op je vacature? Dan begin je bij het opstellen van een profiel voor de perfecte kandidaat. Het is waardevol om goed na te denken over welke kwaliteiten je in een werknemer zoekt. Wie wil je bereiken, welke werkervaring hebben deze kandidaten en welke vaardigheden hebben zij onder de knie? Kijk kritisch naar de functie die vervuld moet worden. Zo ontdek je wat een werknemer in huis moet hebben om zijn of haar werk goed uit te voeren.

Deze kennis vertaal je vervolgens naar een vacature. Zorg dat alle functie-eisen duidelijk benoemd worden. Wees niet bang om het gebaande pad te verlaten en onderstreep de meest specifieke kwaliteiten die jij zoekt. Dat maakt de vacature een stuk gerichter, wat het vinden van de juiste kandidaat vergemakkelijkt. Denk vooraf ook goed na over hoe streng je binnenkomende sollicitaties beoordeelt. Welke functie-eisen zijn onmisbaar en over welke eisen valt te onderhandelen?

Zie ook: Kandidaatbuilding: vinden van kandidaten voor functies

kwantitatieve of kwalitatieve resultaten in je wervingsproces

Hoe communiceer je met kandidaten?

Wanneer je een duidelijk profiel voor je droomkandidaat hebt samengesteld, is het tijd om na te denken over het verspreiden van de vacature. Deze kun je natuurlijk overal en nergens delen. Zo zorg je voor een groot bereik, maar dit betekent niet dat je gegarandeerd de beste kandidaat vindt. In veel gevallen is het juist beter om de vacature enkel via gerichte kanalen te verspreiden. Denk aan vakbladen, maar ook aan het benaderen van geschikte kandidaten op LinkedIn.

Het is waardevol om te weten wat je in een sollicitant zoekt, maar sollicitanten zijn natuurlijk ook op zoek naar een bedrijf dat bij ze past. Kijk daarom kritisch naar hoe open en eerlijk je met kandidaten communiceert. Wat heeft de functie ze te bieden? Denk hierbij niet alleen aan zaken zoals primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, maar ook aan de bedrijfscultuur. Is er de mogelijkheid om te groeien, biedt je bedrijf cursussen aan of zijn er interessante projecten die het benoemen waard zijn?

Zie ook: Tips voor het schrijven van een vacaturetekst die werkt

Besteed het wervingsproces uit

Het is duidelijk dat het opstellen van een vacature complexer is dan vaak wordt gedacht. Des te nauwkeuriger je de zoektocht aanpakt, des te groter de kans dat je enkel kwalitatieve sollicitaties ontvangt. Het opstellen van een strategisch wervingsplan is niet aan iedereen besteed. Dit vraagt namelijk om veel tijd, aandacht en een kritische blik.

Heb je te weinig tijd om aan een complex sollicitatieproces te werken? Dan is het waardevol om het wervingsproces uit te besteden aan een specialist, zoals Oogsters.nl. Wij nemen alle zorgen uit handen en zorgen ervoor dat alleen de beste kandidaten op jouw vacatures reageren. Ontdek de voordelen van interim recruitment en neem gerust een keer contact met ons op.

Zie ook: Lastige vacatures invullen: wat als je geen geschikte kandidaten vindt?

Interim Recruitment door Oogsters

Oogsters verzorgt Interim Recruitment in de meest brede zin van het woord. Wij helpen je graag om geschikte kandidaten te vinden voor functies in jouw bedrijf. Wil je meer weten over onze aanpak? Bel gerust naar 0624206515 of neem contact op via het contactformulier. Je kunt ons verder ook per e-mail bereiken via maxime@juisttalent.nl.

 

Gratis Adviesgesprek aanvragen

Gerelateerde informatie

Heb je deze blogs al gelezen:

Reactie plaatsen