De waarde van je netwerk vergroten wordt steeds meer op waarde geschat. Toch zie ik in de praktijk dat er te weinig mee wordt gedaan.
Een netwerk is een web van aan elkaar verbonden punten. Wanneer je praat over jouw persoonlijke netwerk en de waarde van je netwerk vergroten dan gaat het in feite om de contacten die je hebt en met wie jij dus verbonden bent. Deze verbinding kan online en offline bestaan en bestaat bij de meeste mensen in combinatievorm.
Off- en online netwerken
Je maakt waarschijnlijk iedere dag contact met anderen, maar dan sta je er onvoldoende bij stil. Deze offline contacten maken, in wat voor vorm dan ook, onderdeel uit van jouw netwerk. De mensen met wie je een wat diepgaander contact hebt zijn waardevoller dan de mensen met wie je een oppervlakkig contact hebt.
Toch zijn oppervlakkige contacten om te zetten in meer waardevolle contacten. Vooral de komst van LinkedIn speelt hierin een mooie rol, maar het creëren van de meeste waarde doe je vervolgens toch weer offline, oftewel persoonlijk.
Kracht van persoonlijk contact
De kracht van persoonlijk contact is (gelukkig) niet te onderschatten. Je gunt iemand die je kent of dichter bij je staat en die je persoonlijk kent toch liever iets? Maar liefst 73% van de klanten heeft de voorkeur voor een persoonlijk advies. Lees dat hier in een onderzoekje.
Door actiever gebruik te maken van LinkedIn en mensen toe te voegen aan je contacten vergroot je eenvoudig en laagdrempelig je netwerk. Enkele tips:
- Kijk bij de contacten van je huidige contacten of je mensen kent. Ja, stuur ze dan uitnodiging om te linken. Maak dit dan direct persoonlijk door er een korte boodschap en/of reden van het connectieverzoek aan toe te voegen.
- Volg bedrijven die je interessant vindt. Kijk meteen even bij de mensen die er werkzaam zijn. Wellicht ken je iemand, of werkt er iemand die gelinkt is met één van jouw connecties. Daaraan refereren verlaagt de drempel om iemand uit te nodigen.
- Volg interessante hashtags. Mensen die regelmatig nieuwe informatie posten mag je gerust uitnodigen om mee te linken.
- Schroom niet te snel. Niet iedereen is heel kritisch op het accepteren van connecties.
- Heb je iemand zakelijk telefonisch gesproken? Stuur dan daarna even een connectieverzoek. Het connecten via LinkedIn is in feite de nieuwe vorm van het visitekaartje.
Goed, je hoeft nu verder niets met je netwerkcontacten te doen. Je ziet af en toe een update van iemand voorbijkomen en deze like je, of niet. Maar, wat als je wel wat met je netwerkcontacten wilt doen?
Tip 1: Jezelf profileren in jouw netwerk: zelf ook updates toevoegen.
Wanneer jij zelf updates deelt op LinkedIn over onderwerpen die je interessant vindt laat je jezelf meer zien. Jouw connecties, die jouw updates in de tijdlijn zien verschijnen leren jou beter kennen.
Je wordt naarmate je regelmatig zichtbaar bent bekender voor jouw connecties en zij weten steeds meer wat je belangrijk vindt. Jullie relatie wordt hierdoor minder oppervlakkig, vooral wanneer je regelmatig reacties geeft op updates van je collega’s.
Vb. Wanneer je als salesmanager niet gelooft in gladde verkooptactieken dan zou je artikelen of blogs kunnen delen (ook van anderen) die juist een andere stijl benadrukken.
Tip 2: Een persoonlijke boodschap sturen naar één van je contacten met een vraag.
Dit kan je toepassen wanneer je informatie of ruggespraak nodig hebt en het zelf niet kunt vinden. Wanneer je dan via berichten een persoonlijk bericht stuurt naar een contact die je mogelijk zou kunnen helpen ben je sturend in het contact.
Je stelt een vraag en daar kan je een antwoord op terugverwachten. Er ontstaat een communicatiestroom die waarde vergrotend werkt.
Tip: probeer bij het stellen van vragen die gaan over werk/ sollicitaties niet te veel te verwachten. Mijn ervaring is dat wanneer mensen zelf niet direct betrokken zijn bij het sollicitatieproces er veelal terughoudend op wordt gereageerd. Je zou bijvoorbeeld wel om tips kunnen vragen voor als je bij het bedrijf gaat solliciteren.
Tip 3: De waarde van je netwerk vergroten door van online naar offline te gaan
De beste manier om je netwerk waardevoller te maken is het persoonlijk contact leggen. Hoewel dit, buiten fysieke netwerkorganisaties en eventuele klantafspraken om, niet altijd makkelijk is kan LinkedIn wel een goede ondersteuner zijn om dit persoonlijk contact te realiseren.
Mijn ervaring met het inplannen van persoonlijke bezoekafspraken is dat dit sneller tot stand komt als je het laagdrempelig houdt, maar wel een duidelijke reden adresseert. Verder is het ook altijd prettig als een afspraak een tijdsaanduiding heeft, zoals maximaal een half uur. Ook op deze wijze maak je het laagdrempelig. Gewoon doen dus. Hier schreef ik iets over stop met dromen en ga doen. Wellicht inspireert het je?
Enkele tips om van online naar offline te gaan en zo de waarde van je netwerk vergroten:
- Wanneer je contact iets aan je zou kunnen uitleggen. Het is leuker om het dit persoonlijk te doen.
- Wanneer je een visie of feedback zou willen ontvangen van je connectie op een bepaald onderwerp, zoals sollicitatierichting, ondernemersidee of iets dergelijks.
- Als je meer impact wilt realiseren.
- Als je wilt oefenen met jezelf presenteren. Oefening baart kunst.
Veel succes! Hopelijk niet teveel tips in deze blog..:)
Gerelateerde informatie
Heb je deze blogs al gelezen:
- Grenzen aangeven bij extra werk of overwerk. 5 praktische tips!
- Wie ben jij nou eigenlijk: inzicht aan de hand van persoonlijkheidstesten
- 5 strikvragen en tips voor tijdens je sollicitatiegesprek
Wat doet Oogsters?
Oogsters verzorgt gerichte training, coaching en interim begeleiding gericht op individueel rendement, teamrendement en projectrendement.
Gerichte coaching en training door Oogsters
Bij Oogsters kun je terecht voor: