Meten = weten! Waarom is dat zo belangrijk bij recruitment?
De gemiddelde organisatie hecht veel waarde aan cijfers. Denk hierbij aan cijfers met betrekking tot de omzet, winst, kosten, klanttevredenheid en ga zo maar door. Waarom? Meten = weten! Cijfers helpen je simpelweg om de juiste beslissingen te nemen.
Wist je dat dit ook het geval is bij recruitment? Velen zien recruitment als een ‘zacht’ vakgebied, waar cijfers een minder belangrijke rol spelen. Toch zijn de cijfers in dit vakgebied onmisbaar. Uiteindelijk gaat het altijd over de balans tussen cijfers en intuïtie. Waarom? Dat vertel ik je in deze blog.
Een breed vak
Recruitment is een breed vakgebied. Het heeft veel ‘zachte’ kanten, maar ook cijfers spelen een belangrijke rol voor recruiters. Want hoe weet je of je goed bezig bent als recruiter als je totaal geen zicht hebt op de cijfers? En hoe weet je of een zoektocht naar een nieuw talent succesvol zal zijn als je niet naar de ervaringen en bijbehorende cijfers in het verleden kijkt? Welke cijfers dit zijn? Ik som er een aantal voor je op.
Doorlooptijden van vacatures
Heb je als organisatie te maken met een groot aantal vacatures? Dan is het interessant om de doorlooptijden van deze vacatures in kaart te brengen. De doorlooptijd start bij het uitzetten van de vacature en eindigt bij het invullen ervan. Bij een lange doorlooptijd ben je lang op zoek naar een geschikte kandidaat. Bij een korte doorlooptijd zijn vacatures snel ingevuld.
Weet je de gemiddelde doorlooptijd van je vacatures, dan kun je hier slim op inspelen. Je kunt deze informatie bijvoorbeeld gebruiken bij het bepalen van de kanalen waar je de vacature gaat uitzetten. En blijkt dat je over het algemeen te maken hebt met een lange doorlooptijd? Dan houd je hier rekening mee in je recruitmentbudget, want een lange zoektocht naar een geschikte kandidaat kost nu eenmaal meer geld.
Recruitment kengetallen
Recruitment kengetallen laten je zien hoe een recruitmentafdeling functioneert. Worden er inderdaad regelmatig geschikte kandidaten gevonden of blijven veel vacatures (onnodig) langere tijd openstaan? Deze cijfers gebruik je niet om een recruitmentafdeling af te straffen, mocht deze minder goed presteren. Nee, je gebruikt de kengetallen om de afdeling beter te laten functioneren.
Uit onderzoek blijkt dat recruitmentafdelingen beter functioneren bij organisaties die een goed beeld hebben van de recruitment kengetallen. Dit zijn dus zeker belangrijke cijfers te noemen!
Zie ook: Recruitment Proces Outsourcing: dit moet je weten!
De capaciteit van recruiters
De capaciteit van recruiters is een belangrijk recruitment kengetal. Er wordt veel verwacht van recruiters. Ze moeten immers de perfecte kandidaat vinden voor alle openstaande vacatures. Maar hoe zit met het de capaciteit van recruiters? Is er weinig capaciteit, dan is er minder ruimte en mogelijkheid om de beste kwaliteit te bieden. Om de kwaliteit te verhogen, moet je in kwantiteit investeren. En hier kom je alleen achter als je de capaciteit in kaart brengt.
Relevante arbeidsmarktcijfers
Tot slot zijn arbeidsmarktcijfers erg belangrijk. Heb je een specialistische doelgroep? Dan heb je vaak een goed beeld van je potentiële kandidaten. Heb je een minder specifieke doelgroep, dan ontbreekt het inzicht vaak. En dit is zonde, want goed inzicht kan je helpen om beter te functioneren als recruiter.
Stel, je ziet aan de cijfers dat je doelgroep al jaren uitdunt. Wat vertellen deze cijfers je? Juist, dat je op de korte termijn moeite kunt krijgen met het vinden van geschikte kandidaten. De oplossing? Je past je tactiek aan en start met campus recruitment. Zo gebruik je de cijfers om jouw aanpak te veranderen, met betere resultaten tot gevolg.
Recruiters, vergeet je gevoel niet!
Een ervaren recruiter voelt ontwikkelingen vaak al aan voor deze in cijfers aangeduid worden. Dit gevoel moet je zeker niet negeren. Waarom niet? Het gevoel is gebaseerd op jarenlange ervaring en absoluut waardevol. Cijfers zijn belangrijk, maar zeker niet heilig. Mijn advies: combineer je gevoel met harde cijfers. Gebruik deze cijfers bijvoorbeeld om je voorgevoel te bevestigen. Door cijfers en gevoel met elkaar te combineren profiteer je van het beste resultaat.
Interim Recruitment door Oogsters
Oogsters verzorgt Interim Recruitment in de meest brede zin van het woord. Ik help je graag om geschikte kandidaten te vinden voor functies in jouw bedrijf. Wil je meer weten over de aanpak van Oogsters? Bel gerust naar 0624206515 of neem contact op via het contactformulier. Je kunt mij ook per e-mail bereiken via maxime@juisttalent.nl.
Gratis Adviesgesprek aanvragen
Gerelateerde informatie
Heb je deze blogs al gelezen:
- Tijdelijk inhuren van recruitment capaciteit: vang pieken en dalen in de wervingsprocedure op
- Wat is Interim Recruitment: de betekenis en definitie
- Tips voor het schrijven van een vacaturetekst die werkt