Cliënt ervaring: sollicitatie. Wat goed is, komt snel.

Een ervaringsverhaal van een cliënt over zijn sollicitatieprocedure.

Wat goed is, komt snel.

Het is zo’n eigentijds spreekwoord, vaak gebruikt in ‘mijn’ voetbalwereld. Meestal gaat het dan over talentvolle voetballers die er ‘ineens’ staan. Vanuit het niets staan ze plotseling in de basis bij – laten we zeggen – Ajax en een half jaar later staan ze in Oranje. ‘Wat goed is, komt snel’, wordt er dan gezegd.

Matthijs de Ligt

Ik geloof er wel in. Even het fenomeen ‘laatbloeiers’ daargelaten, iets wat goed is, komt snel en ontwikkelt zich ook snel. Zo ook bij sollicitaties. Als je op een vacature hebt gereageerd en je hoort niet binnen een maand iets, vergeet het maar.

Sollicitatie

Dus toen ik op 16 juli solliciteerde op een naar mijn idee passende baan en ik een dag later al een zeer enthousiaste reactie kreeg, voelde ik op mijn klompen aan dat dit wel eens een succesvolle sollicitatie kon worden.

Ik zat nog op Curaçao en ik kreeg de vragen wanneer ik in Nederland zou aankomen en of ik dan zo snel mogelijk op gesprek kon komen. Er werd afgesloten met ‘bon biahe’, hetgeen Papiaments is voor ‘goede reis’.

Alweer een goed omen. Ofwel ik had te maken met iemand die de Antillen kent, ofwel met iemand die de moeite heeft genomen om even op te zoeken wat ‘goede reis’ in het Papiaments is. Dat betekent in elk geval dat iemand moeite doet en dus oprechte interesse toont. Twee mailtjes later stond de afspraak op 1 augustus, twee dagen na mijn aankomst in Nederland.

Het sollicitatiegesprek

Op die mooie 1 augustus zaten de man van de afspraak én zijn compagnon op me te wachten. Oók een goed teken!

Vanaf de eerste seconde van het gesprek lieten ze blijken blij te zijn met mijn sollicitatie. Het werd daarna wel een echt sollicitatiegesprek, al liepen daarbij het ‘eerste’, ‘tweede’ en ‘derde’ sollicitatiegesprek wel een beetje door elkaar.

Ze vertelden eerst over hun organisatie en core business, ze gaven aan wat mijn rol zou worden binnen hun organisatie en welke kant ze op wilden. Vervolgens wilden ze weten wat ik van hun plannen vond en of hoe ik daar iets aan toe zou kunnen voegen. Al doende ontstond er een zeer geanimeerd gesprek waarbij ik met de minuut meer het gevoel kreeg dat dit ging lukken. Dat kon bijna niet anders.

Doorpakken

Na een uur praten kreeg ik de vraag of ik nog iets anders had lopen. Eerlijk en open als ik altijd ben, vertelde ik dat ik de volgende dag nog een gesprek had in Breda. ‘Dan krijg jij van ons vandaag nog een aanbieding’, zei de compagnon. ‘We hebben onderling allang een blik van verstandhouding gehad, dus we zijn het eens samen: we willen graag dat je bij ons komt werken’.

Eenmaal buiten hebben mijn zoon en ik letterlijk en figuurlijk lopen juichen. Aan het einde van de dag viel de aanbieding in de mailbox. Het zag er goed uit.

Wat goed is, komt snel.

Gerelateerde informatie

Heb je deze blogs al gelezen:

Wat doet Oogsters?

Oogsters verzorgt gerichte training, coaching en interim begeleiding gericht op individueel rendement, teamrendement en projectrendement.

Gerichte coaching en training door Oogsters

Bij Oogsters kun je terecht voor:

 

Gratis Adviesgesprek aanvragen