Page content

Welke kanalen zet je in om vacatures uit te zetten?

Je hebt een openstaande vacature en wil natuurlijk dat hier de perfecte kandidaten op reageren. Maar hoe bereik je de echte talenten? Welke kanalen kun je hier het beste voor inzetten en welke kanalen kun je beter links laten liggen? Daar vertel ik je graag meer over.

Bepaal je doelgroep

Welke kanalen je het beste kunt inzetten om de perfecte kandidaten te vinden voor jouw vacature, is geheel afhankelijk van je doelgroep. Want wie wil je eigenlijk bereiken? En waar is deze doelgroep te vinden? Als je weet wie je doelgroep is en waar je deze mensen kunt vinden, is het gemakkelijker om de juiste kanalen te selecteren. Dit is dan ook de eerste stap van je zoektocht naar geschikte kandidaten voor jouw vacature.

Zie ook: Goede match vinden voor vacatures: tips voor een succesvolle match

Keuze uit diverse kanalen

Heb je bepaald wie jouw doelgroep is en waar je doelgroep te vinden is, dan ga je naar de volgende stap. Je bekijkt diverse kanalen en bepaalt vervolgens welke kanalen het beste bij jouw doelgroep aansluiten. Hierbij heb je de keuze uit diverse mogelijkheden. Ik zet deze kort voor je op een rijtje.

Je eigen website

Je kunt openstaande vacatures op je eigen website zetten. Mensen die graag bij jouw bedrijf willen werken kunnen proactief zoeken naar vacatures op je site. En scoort je website hoog in Google? Dan komen ze ook via deze zoekmachine op je website terecht.

Je eigen netwerk

Je kunt ook geschikte kandidaten werven via je eigen netwerk en het netwerk van je collega’s. Deze optie is zeker aan te raden als je verwacht dat een of meerdere collega’s geschikte kandidaten in hun netwerk hebben. Bijvoorbeeld doordat zij een bepaalde studie hebben gedaan die bij jouw vacature aansluit of interessante werkervaring hebben.

Tip: geef collega’s een bonus als ze geschikte kandidaten aandragen. Zo vergroot je de motivatie om naar geschikte talenten te zoeken in hun eigen netwerk. Dit vergroot weer de kans op een goede match.

Zie ook: Kandidaten werven: de perfecte match vinden met referral recruitment

Een vacaturewebsite

Je kunt ook een regionale of landelijke vacaturewebsite gebruiken om je vacature uit te zetten. Dit is een vrij traditionele methode van werving, waarbij je zelf een groot deel van het wervingsproces op je neemt. Alleen de daadwerkelijke verspreiding van de vacature hoef je niet op je te nemen: hier zorgt de vacaturewebsite voor.

Ben je op zoek naar een kandidaat met specialistische kennis? Dan kun je er ook voor kiezen om je vacature uit te zetten op een specialistische vacaturewebsite. Bijvoorbeeld een website waar alleen vacatures in de techniek, in de IT of in het onderwijs op komen te staan.

Sourcing

Sourcing betreft het gericht targetten van een specifieke doelgroep. Dit kun je zelf doen, maar dit kun je ook uitbesteden. Bij sourcing kijk je wie jouw doelgroep is en waar deze groep te vinden is. Zo bedenk je uiteindelijk een strategie die exact op je doelgroep aansluit, voor maximaal bereik en maximaal succes. Deze methode is aan te raden als je een band met je (specialistische) doelgroep op wilt bouwen. Niet alleen voor nu, maar ook voor een eventuele uitbreiding van je team in de toekomst.

De zoektocht uitbesteden aan een expert

Het vinden van de juiste kandidaten voor je openstaande vacature is niet gemakkelijk. Ten eerste is het lastig om te bepalen op welke kanalen je precies moet zijn, ook als je je doelgroep goed kent. Heb je de juiste kanalen eenmaal geselecteerd? Dan wil dit nog niet zeggen dat je gegarandeerd een groot bereik hebt bij je doelgroep. Dit vereist veel tijd en moeite.

Kom je er zelf niet uit? Dan kan ik je helpen om de juiste kandidaten te vinden voor jouw vacature(s). Ik ben gespecialiseerd in online sourcing en help je graag om de perfecte match te vinden. Ook kan ik sollicitatiegesprekken voor je voeren, assessments afnemen en de gehele onboarding oppakken.

Interim Recruitment door Oogsters

Oogsters verzorgt Interim Recruitment in de meest brede zin van het woord. Ik help je graag om geschikte kandidaten te vinden voor functies in jouw bedrijf. Wil je meer weten over de aanpak van Oogsters? Bel gerust naar 0624206515 of neem contact op via het contactformulier. Je kunt mij ook per e-mail bereiken via maxime@juisttalent.nl.

 

Gratis Adviesgesprek aanvragen

Gerelateerde informatie

Heb je deze blogs al gelezen:

Meten = weten! Waarom is dat zo belangrijk bij recruitment?

De gemiddelde organisatie hecht veel waarde aan cijfers. Denk hierbij aan cijfers met betrekking tot de omzet, winst, kosten, klanttevredenheid en ga zo maar door. Waarom? Meten = weten! Cijfers helpen je simpelweg om de juiste beslissingen te nemen.

Wist je dat dit ook het geval is bij recruitment? Velen zien recruitment als een ‘zacht’ vakgebied, waar cijfers een minder belangrijke rol spelen. Toch zijn de cijfers in dit vakgebied onmisbaar. Uiteindelijk gaat het altijd over de balans tussen cijfers en intuïtie. Waarom? Dat vertel ik je in deze blog.

Een breed vak

Recruitment is een breed vakgebied. Het heeft veel ‘zachte’ kanten, maar ook cijfers spelen een belangrijke rol voor recruiters. Want hoe weet je of je goed bezig bent als recruiter als je totaal geen zicht hebt op de cijfers? En hoe weet je of een zoektocht naar een nieuw talent succesvol zal zijn als je niet naar de ervaringen en bijbehorende cijfers in het verleden kijkt? Welke cijfers dit zijn? Ik som er een aantal voor je op.

Doorlooptijden van vacatures

Heb je als organisatie te maken met een groot aantal vacatures? Dan is het interessant om de doorlooptijden van deze vacatures in kaart te brengen. De doorlooptijd start bij het uitzetten van de vacature en eindigt bij het invullen ervan. Bij een lange doorlooptijd ben je lang op zoek naar een geschikte kandidaat. Bij een korte doorlooptijd zijn vacatures snel ingevuld.

Weet je de gemiddelde doorlooptijd van je vacatures, dan kun je hier slim op inspelen. Je kunt deze informatie bijvoorbeeld gebruiken bij het bepalen van de kanalen waar je de vacature gaat uitzetten. En blijkt dat je over het algemeen te maken hebt met een lange doorlooptijd? Dan houd je hier rekening mee in je recruitmentbudget, want een lange zoektocht naar een geschikte kandidaat kost nu eenmaal meer geld.

Doorlooptijden van vacatures

Recruitment kengetallen

Recruitment kengetallen laten je zien hoe een recruitmentafdeling functioneert. Worden er inderdaad regelmatig geschikte kandidaten gevonden of blijven veel vacatures (onnodig) langere tijd openstaan? Deze cijfers gebruik je niet om een recruitmentafdeling af te straffen, mocht deze minder goed presteren. Nee, je gebruikt de kengetallen om de afdeling beter te laten functioneren.

Uit onderzoek blijkt dat recruitmentafdelingen beter functioneren bij organisaties die een goed beeld hebben van de recruitment kengetallen. Dit zijn dus zeker belangrijke cijfers te noemen!

Zie ook: Recruitment Proces Outsourcing: dit moet je weten!

De capaciteit van recruiters

De capaciteit van recruiters is een belangrijk recruitment kengetal. Er wordt veel verwacht van recruiters. Ze moeten immers de perfecte kandidaat vinden voor alle openstaande vacatures. Maar hoe zit met het de capaciteit van recruiters? Is er weinig capaciteit, dan is er minder ruimte en mogelijkheid om de beste kwaliteit te bieden. Om de kwaliteit te verhogen, moet je in kwantiteit investeren. En hier kom je alleen achter als je de capaciteit in kaart brengt.

Relevante arbeidsmarktcijfers

Tot slot zijn arbeidsmarktcijfers erg belangrijk. Heb je een specialistische doelgroep? Dan heb je vaak een goed beeld van je potentiële kandidaten. Heb je een minder specifieke doelgroep, dan ontbreekt het inzicht vaak. En dit is zonde, want goed inzicht kan je helpen om beter te functioneren als recruiter.

Stel, je ziet aan de cijfers dat je doelgroep al jaren uitdunt. Wat vertellen deze cijfers je? Juist, dat je op de korte termijn moeite kunt krijgen met het vinden van geschikte kandidaten. De oplossing? Je past je tactiek aan en start met campus recruitment. Zo gebruik je de cijfers om jouw aanpak te veranderen, met betere resultaten tot gevolg.

Recruiters, vergeet je gevoel niet!

Een ervaren recruiter voelt ontwikkelingen vaak al aan voor deze in cijfers aangeduid worden. Dit gevoel moet je zeker niet negeren. Waarom niet? Het gevoel is gebaseerd op jarenlange ervaring en absoluut waardevol. Cijfers zijn belangrijk, maar zeker niet heilig. Mijn advies: combineer je gevoel met harde cijfers. Gebruik deze cijfers bijvoorbeeld om je voorgevoel te bevestigen. Door cijfers en gevoel met elkaar te combineren profiteer je van het beste resultaat.

Interim Recruitment door Oogsters

Oogsters verzorgt Interim Recruitment in de meest brede zin van het woord. Ik help je graag om geschikte kandidaten te vinden voor functies in jouw bedrijf. Wil je meer weten over de aanpak van Oogsters? Bel gerust naar 0624206515 of neem contact op via het contactformulier. Je kunt mij ook per e-mail bereiken via maxime@juisttalent.nl.

 

Gratis Adviesgesprek aanvragen

Gerelateerde informatie

Heb je deze blogs al gelezen:

Je eerste baan? – Start je loopbaan met een loopbaancoach

Je bent net afgestudeerd en hebt al snel een baan gevonden. Super! Na al die jaren studeren heb je zin om als aan de slag te gaan. Maar wat staat je allemaal te wachten? En hoe kom je deze spannende tijd goed door? Ik vertel je er graag meer over en kan je begeleiden als loopbaancoach.

Yes, je eerste baan!

Veel mensen starten na hun afstuderen als trainee. Zij worden goed begeleid bij de start van hun loopbaan. Dit is simpelweg onderdeel van het traineeship. Anderen kiezen ervoor om direct in loondienst te gaan. Zij gaan niet aan de slag als trainee, maar als young professional. Je kunt nu direct zien wat je tijdens je studie hebt geleerd en wat je allemaal kan.

Heb jij ervoor gekozen om direct in loondienst te gaan als professional? Dan komt er veel op je af. Je krijgt in dit geval namelijk minder begeleiding dan een trainee. Misschien heb je geluk en heb je fijne collega’s die de tijd en het geduld hebben om jou een beetje op weg te helpen. Maar heb je pech, dan sta je er alleen voor. En dit kan een flinke uitdaging zijn.

Een spannende periode

Het is een spannende tijd, zo net na de start van je nieuwe baan. Niet alleen omdat je nu officieel geen student meer bent, maar ook omdat je jezelf moet laten zien op de werkvloer. Daar komt nog bij dat je sociale leven een hele andere wending krijgt. Je bent nu geen student meer, maar hebt het ineens druk met allerlei serieuze zaken. Ook moet je wennen aan het feit dat je nu acht uur per dag moet werken. Je hele ritme verandert en dat is zeker even wennen.

Misschien maak je deze periode nog wel wat spannender voor jezelf. Bijvoorbeeld omdat je hoge verwachtingen hebt van de organisatie waar je werkt, maar ook van jezelf. Of omdat je erachter komt dat je als starter nog ontzettend veel moet leren. En eigenlijk niet wil wachten deze kennis op te doen. Je wil meer, je wil sneller!

Start je loopbaan met een loopbaancoach

Je bent hartstikke blij met je nieuwe leven, maar je mist een stukje begeleiding. Je mist een soort mentor, die je kan helpen om aan je nieuwe leven te wennen. Op het juiste tempo om nieuwe dingen te leren en zelfverzekerd door het leven te gaan als young professional.

De oplossing? Neem een loopbaancoach in de arm. Een loopbaancoach kan je helpen om sneller te wennen aan je nieuwe rol als werkende mens. Dit heeft een positief effect op je leven, op én buiten je werk.

Zie ook: Wie ben jij nou eigenlijk: inzicht aan de hand van persoonlijkheidstesten

De voordelen

Redenen om een loopbaancoach in de arm te nemen? Die zijn er genoeg! Ik zet enkele voordelen voor je op een rijtje:

  • Je zelfvertrouwen groeit. Dit merk je niet alleen op de werkvloer, maar ook daarbuiten.
  • Je hebt niet meer het gevoel dat je er alleen voor staat. Heb je advies nodig? Dan heb je altijd iemand waar je bij terecht kunt.
  • Je krijgt een duidelijk beeld van de benchmark. Wat is normaal en waar sta jij? Deze inzichten helpen je verder te ontwikkelen als professional.

Zie ook: Hoe ontdek je welk beroep bij je past?

Loopbaanontwikkeling met Oogsters

Wil jij je zelfverzekerder voelen, er niet langer alleen voor staan en begeleiding in je persoonlijke ontwikkeling? Dan ben je bij mij aan het juiste adres. Ik help je graag om je persoonlijke rendement te verhogen. Hoe? Door duidelijke ontwikkelingsdoelen op te stellen. Dit doen we altijd samen, zodat jij aan doelen kunt werken die echt bij jou passen. Samen streven we naar groei, zowel in zakelijk als in persoonlijk opzicht.

Samen maken we die spannende periode na je afstuderen tot een positieve ervaring. Een ervaring waar je veel van leert en zelfs in de verre toekomst nog veel aan hebt.

Interim Recruitment door Oogsters

Oogsters verzorgt Interim Recruitment in de meest brede zin van het woord. Ik help je graag om geschikte kandidaten te vinden voor functies in jouw bedrijf. Wil je meer weten over de aanpak van Oogsters? Bel gerust naar 0624206515 of neem contact op via het contactformulier. Je kunt mij ook per e-mail bereiken via maxime@juisttalent.nl.

 

Gratis Adviesgesprek aanvragen

Gerelateerde informatie

Heb je deze blogs al gelezen:

De kunst van het feedback geven volgens de HEG-methodiek

Een aantal jaar geleden kreeg ik van een vriend en managementcoach de tip om “De Tao van het coachen” van Max Landsberg te lezen. Deze coach gebruikte zelf verschillende modellen uit dit boek in de praktijk en was heel tevreden over de resultaten die hij ermee bereikte. Tijdens dezelfde periode kregen ik steeds meer de vraag om coaching te verzorgen in plaats van loopbaanbegeleiding. In dit blog wil ik deze boekentip graag met iedereen delen. Alles wat je over coaching op de werkvloer moet weten is in een boek van amper 120 pagina’s te lezen. De praktijkvoorbeelden krijg je er op de koop toe bij.

Feedback geven met de HEG-methodiek

Een concreet voorbeeld dat aansprak is het geven van feedback volgens de HEG-methodiek. Daarom citeren we het hier even letterlijk uit het boek. Bron: “de Tao van het coachen” van Max Landsberg

  • H: Handelingen. De dingen die de gecoachte persoon goed of slecht doet in het gebied dat wordt geëvalueerd.
  • E: Effect. Het gevolg van deze handelingen
  • G: Gewenst resultaat. De manier waarop de gecoachte persoon de dingen beter kan doen

Praktijkvoorbeeld van coaching gesprek met HEG-methodiek

Neem het volgende voorbeeld. Een veel voorkomende situatie is dat je mensen coacht om meer zichtbaar te worden in hun netwerk. Een van de moeilijkheden die mensen hierbij ervaren is dat ze het moeilijk vinden om op de voorgrond te komen. Een tijdje geleden sprak in in dit verband met Marleen (een fictieve naam) die graag binnen haar vakgebied een stap vooruit wilde maken.

Marleen maakte een zelfbewuste indruk en kwam krachtig, zo niet wat dominant over. Haar denkrichting zat goed. Ze was zich ervan bewust dat ze zich zeker meer als deskundige kon en mocht opstellen en zichzelf als dusdanig ook kenbaar mocht maken. Ze vroeg mij om advies, waarna we een aantal opties overliepen. Na een moeizaam gesprek hoorde ik vooral “ja, maar”, waarbij ze bij elk voorstel wel een bedenking had. Uiteindelijk ging ze ook zelf aan de slag, zonder verdere samenwerking met ons dus.

Tot een nieuw inzicht komen over je handelen

Na een tijdje kwam ze evenwel terug bij ons. Haar eigen acties hadden haar niet genoeg opgeleverd. Een van de dingen die ons tijdens de eerste gesprekken waren opgevallen was dat ze eigenlijk heel weinig luisterde. We stelden voor dat we haar feedback hierover zouden geven volgens de HEG methode. Dat vond ze prima. Wij gaven aan dat ze tijdens de gesprekken heel vaak “ja, maar” gebruikte.

Ik vroeg of haar dat ook opgevallen was. Marleen vertelde dat ze zich hier zelf niet bewust van was, maar wist ook wel van zichzelf weet dat ze het vaak beter weet. Hierdoor was onze eerste afspraak voor ons beiden niet op een constructieve manier afgesloten. Zelf had ze hierover te vertellen dat ze verwacht had dat we op basis van haar ideeën aan de slag zouden gaan.

Ze is immers een ambitieuze vrouw die graag doelen bereikt. Lukt dit niet direct, dan haakt ze snel af in een gesprek, zonder echt naar de ideeën van een ander te luisteren. Door over haar eigen woorden na te denken was dus de eerste stap gezet om tot een nieuw inzicht te komen.

Een praktische methode om verschillende invalshoeken te verkennen

Hiermee was het geven van feedback nog niet afgelopen. Wat zou het haar opleveren als ze haar eigen denkbeelden in het begin wat zou loslaten en in plaats daarvan open in gesprek zou gaan, vroegen we vervolgens. We bespraken hierbij een aantal mogelijkheden en gedurende dit gesprek groeide haar enthousiasme. Een goed gesprek geeft dus ruimte om verschillende invalshoeken mee te nemen om een doel te bereiken.

De HEG-methode is heerlijk praktisch, omdat je de persoon die je coacht zelf aan het woord laat en tot inzichten laat komen.

Interim Recruitment door Oogsters

Oogsters verzorgt Interim Recruitment in de meest brede zin van het woord. Ik help je graag om geschikte kandidaten te vinden voor functies in jouw bedrijf. Wil je meer weten over de aanpak van Oogsters? Bel gerust naar 0624206515 of neem contact op via het contactformulier. Je kunt mij ook per e-mail bereiken via maxime@juisttalent.nl.

 

Gratis Adviesgesprek aanvragen

Gerelateerde informatie

Heb je deze blogs al gelezen:

Kandidaten werven: de perfecte match vinden met referral recruitment

Je bent al een tijdje op zoek naar de juiste kandidaten voor openstaande functies. Er zijn meerdere mensen op gesprek geweest, maar de perfecte match heb je nog niet gevonden. Wat nu? In dit blog maak je kennis met referral recruitment.

Mogelijkheden om kandidaten te werven

Vandaag de dag zijn er veel manieren om nieuw talent aan te trekken. Denk hierbij aan het plaatsen van vacatures op vacaturesites zoals Monsterboard en Indeed, maar ook aan het adverteren in kranten en (vak)bladen.

Daarnaast zetten steeds meer recruiters social media netwerken in om kandidaten te werven. Het populairste netwerk voor recruiters? Dat is LinkedIn. Maak een bedrijfspagina aan op LinkedIn, zorg voor een groot netwerk en jouw openstaande vacature krijgt met één eenvoudig berichtje al direct een groot bereik. Ook kun je op LinkedIn een betaalde advertentie uitzetten. Zo creëer je een nog groter bereik.

En wat denk je van al je medewerkers? Ook zij zijn actief op LinkedIn en hebben hier een groot netwerk opgebouwd. Zij kunnen dit netwerk gebruiken om de juiste kandidaten te vinden voor openstaande vacatures. Dit wordt ook wel referral recruitment genoemd.

Referral recruitment

Bij referral recruitment moedig je jouw medewerkers aan om geschikte kandidaten voor te dragen voor openstaande vacatures. Dit zijn kandidaten uit hun eigen netwerk. In feite verwijzen je medewerkers mensen door naar jouw organisatie. Dit kunnen mensen uit hun persoonlijke netwerk zijn, maar ook uit hun formele netwerk. Denk hierbij aan oud-studiegenoten, ex-collega’s en mensen met wie ze in het verleden samen hebben gewerkt.

Je medewerkers weten als geen ander hoe het is om voor jouw organisatie te werken. Daarnaast kennen ze de persoon die ze doorverwijzen. Ze zijn dan ook als geen ander in staat om te bepalen of er hier sprake kan zijn van een match of niet. Dit maakt referral recruitment erg effectief. Maar liefst dertig procent van de openstaande vacatures in Nederland wordt opgevuld door middel van referral recruitment.

Zie ook: Kandidaatbuilding: vinden van kandidaten voor functies

De voordelen van referral recruitment

Referral recruitment heeft diverse voordelen. We zetten de belangrijkste pluspunten voor je op een rijtje:

  • Vacatures worden snel ingevuld. Je medewerkers nemen namelijk een deel van de recruitmenttaken over, waaronder het selecteren, het enthousiasmeren en het aandragen van potentiële kandidaten.
  • Je wervingskosten gaan omlaag. Je hoeft namelijk geen geld uit te geven aan andere wervingsmethoden, zoals het plaatsen van advertenties in de krant of op LinkedIn. Ook als je medewerkers een bonus geeft voor een succesvolle doorverwijzing ben je vaak toch goedkoper uit.
  • Je krijgt over het algemeen betere kandidaten. Medewerkers zijn over het algemeen namelijk kritisch over wie ze aandragen en wie niet. Dit komt doordat hun eigen naam ook aan deze kandidaten verbonden is.
  • Je medewerkers voelen zich meer betrokken bij de werving van nieuwe medewerkers. Dit heeft een positieve invloed op de werksfeer.

Tot slot is uit onderzoek gebleken dat referral recruitment voor een lager verloop zorgt. Mensen die via via bij een bedrijf zijn beland blijven hier langer dan gemiddeld. Ook dit is zeker een voordeel te noemen van referral recruitment.

Tip: de aandraagbonus

Maar hoe activeer je jouw medewerkers om actief op zoek te gaan naar geschikte kandidaten in hun netwerk? Hier kan een aandraagbonus bij helpen. Als een medewerker iemand aandraagt die inderdaad wordt aangenomen, krijgt hij of zij een bepaald geldbedrag. Je bepaalt zelf hoe hoog dit bedrag moet zijn. Als medewerkers weten dat ze geld kunnen krijgen voor een succesvolle doorverwijzing, gaan ze enthousiaster voor je aan de slag.

Interim Recruitment door Oogsters

Oogsters verzorgt Interim Recruitment in de meest brede zin van het woord. Wij helpen je graag om geschikte kandidaten te vinden voor functies in jouw bedrijf. Wil je meer weten over onze aanpak? Bel gerust naar 0624206515 of neem contact op via het contactformulier. Je kunt ons verder ook per e-mail bereiken via maxime@juisttalent.nl.

 

Gratis Adviesgesprek aanvragen

Gerelateerde informatie

Heb je deze blogs al gelezen:

Wat goed is komt snel: verhaal uit de praktijk

Het is zo’n eigentijds spreekwoord, vaak gebruikt in ‘mijn’ voetbalwereld. Meestal gaat het dan over talentvolle voetballers die er ‘ineens’ staan. Vanuit het niets staan ze plotseling in de basis bij – laten we zeggen – Ajax en een half jaar later staan ze in Oranje. ‘Wat goed is, komt snel’, wordt er dan gezegd.

Ik geloof er wel in. Even het fenomeen ‘laatbloeiers’ daargelaten, iets wat goed is, komt snel en ontwikkelt zich ook snel. Zo ook bij sollicitaties. Als je op een vacature hebt gereageerd en je hoort niet binnen een maand iets, vergeet het maar.

Dus toen ik op 16 juli solliciteerde op een naar mijn idee passende baan en ik een dag later al een zeer enthousiaste reactie kreeg, voelde ik op mijn klompen aan dat dit wel eens een succesvolle sollicitatie kon worden. Ik zat nog op Curaçao en ik kreeg de vragen wanneer ik in Nederland zou aankomen en of ik dan zo snel mogelijk op gesprek kon komen. Er werd afgesloten met ‘bon biahe’, hetgeen Papiaments is voor ‘goede reis’. Alweer een goed omen. Ofwel ik had te maken met iemand die de Antillen kent, ofwel met iemand die de moeite heeft genomen om even op te zoeken wat ‘goede reis’ in het Papiaments is. Dat betekent in elk geval dat iemand moeite doet en dus oprechte interesse toont. Twee mailtjes later stond de afspraak op 1 augustus, twee dagen na mijn aankomst in Nederland.

Op die mooie 1 augustus zaten de man van de afspraak én zijn compagnon op me te wachten. Oók een goed teken! Vanaf de eerste seconde van het gesprek lieten ze blijken blij te zijn met mijn sollicitatie. Het werd daarna wel een echt sollicitatiegesprek. Ze gaven aan wat mijn rol zou worden binnen hun organisatie en wilden daarover sparren. Ze wilden weten wat ik van hun plannen vond en of ik het idee had daar iets aan toe te kunnen voegen. Al doende ontstond er een zeer geanimeerd gesprek waarbij ik met de minuut meer het gevoel kreeg dat dit ging lukken. Dat kon bijna niet anders.

Na een uur praten kreeg ik de vraag of ik nog iets anders had lopen. Eerlijk en open als ik altijd ben, vertelde ik dat ik de volgende dag nog een gesprek had in Breda. ‘Dan krijg jij van ons vandaag nog een aanbieding’, zei de compagnon. ‘We hebben onderling allang een blik van verstandhouding gehad, dus we zijn het eens samen: we willen graag dat je bij ons komt werken’.

Eenmaal buiten hebben mijn zoon en ik letterlijk en figuurlijk lopen juichen. Aan het einde van de dag viel de aanbieding in de mailbox. Het zag er goed uit.

Wat goed is, komt snel.

Tijdelijk inhuren van recruitment capaciteit: vang pieken en dalen in de wervingsprocedure op

Openstaande vacatures zijn een doorn in het oog van menig ondernemer. Wanneer je jouw bedrijf optimaal wilt laten presteren, is het belangrijk om de juiste mensen aan boord te hebben. Heb je het te druk om je eigen personeel te werven? Of vind je het gewoon prettiger om deze klus aan experts over te laten? Dan is een samenwerking met een interim recruiter een uitstekende keuze. Ontdek wat wij van Oosters.nl voor je kunnen betekenen.

De valkuilen van personeel zoeken

Om je onderneming te laten groeien moet je altijd op zoek blijven naar nieuw talent. Gedreven personeel tilt je bedrijf naar een hoger niveau, maar waar vind je de juiste kandidaten? Het vervullen van vacatures is een uitdagende klus, vooral wanneer je op zoek bent naar het beste van het beste. Zit je in een drukke periode en wil je zo snel mogelijk personeel op de werkvloer hebben staan? Dan werk je de sollicitatieprocedure in een razend tempo af.

Hierdoor ga je minder nauwkeurig te werk en loop je het risico dat je nieuwe vakmensen minder goed functioneren dan je had gehoopt. Het resultaat? Je bent nog meer tijd kwijt aan het vinden van het juiste personeel. Dat maakt het zo waardevol om onze hulp in te schakelen, zodat een ervaren interim recruiter met je meekijkt.

Zie ook: Kandidaatbuilding: vinden van kandidaten voor functies

Vergroten recruiment capaciteit

Wat doet een interim recruiter?

Als interim recruiter nemen wij het werven en selecteren van nieuw personeel over. Dat begint bij het begin, namelijk bij het samenstellen van een profiel. Wat zoek je in een nieuwe werknemer? Welke kwaliteiten moet hij of zij hebben en welke taken moeten worden uitgevoerd?

Aan de hand van dit profiel stellen we een vacature op. Wij ontvangen vervolgens alle sollicitaties en scheiden het kaf van het koren. Potentiële kandidaten worden voor een gesprek uitgenodigd, dat ook door ons in goede banen wordt geleid. De resultaten van alle gesprekken en selectierondes worden teruggekoppeld naar jouw onderneming, zodat je precies weet hoe de sollicitatieprocedure verloopt. Na een zorgvuldige selectieprocedure heb je nieuwe personeelsleden die de vacature perfect invullen.

Zie ook: Ga je voor kwantitatieve of kwalitatieve resultaten in je wervingsproces?

De voordelen van recruitment uitbesteden

Het is een hele kunst om het juiste personeel voor je onderneming te vinden. Je hebt voldoende inzicht en overzicht nodig, maar ook de organisatorische kant zorgt voor moeilijkheden. In drukke tijden is het bovendien lastig om de tijd te vinden voor een sollicitatieprocedure. In dat geval zijn wij als interim recruiter beschikbaar als rechterhand voor je onderneming. Wij focussen ons op het vinden van geschikt personeel, zodat jij meer tijd hebt voor andere zaken. Is de druk weer van de ketel en heb je wat meer ademruimte? Dan kun je het stokje gewoon weer overnemen en zelf op zoek gaan naar nieuwe werknemers.

Het grote voordeel van deze constructie is dat je continu kunt pieken. Kun je het zelf even niet meer bijbenen? Dan nemen wij de recruitment gewoon van je over. Zo blijft je wervingsproces altijd in beweging en blijft je recruitment efficiency stijgen. De werkdruk van je eigen recruiters daalt en blijft behapbaar, terwijl je altijd ervaren en bekwame werknemers op je werkvloer hebt staan.

Vergroten recruiment capaciteit

Recruitment door Oogsters

Ben je op zoek naar een interim recruiter met een oog voor talent? Je kunt een deel van de wervingsprocedures in piekperiodes aan ons overlaten. Dat zorgt voor een stijging van je recruitment efficiency en een daling in de werkdruk van je eigen recruiter(s). Zodat je voortaan continu kunt pieken! Dus is er sprake van onderbezetting, een gebrek aan expertise op de werkvloer of een lage capaciteit? Wij gaan voor je op zoek naar geschikte kandidaten, zodat alle functies binnen je bedrijf altijd goed ingevuld zijn. Zo haal je altijd het beste uit je onderneming en weet je dat de juiste mensen op de juiste plek zitten.

Interim Recruitment door Oogsters

Oogsters verzorgt Interim Recruitment in de meest brede zin van het woord. Wij helpen je graag om geschikte kandidaten te vinden voor functies in jouw bedrijf. Wil je meer weten over onze aanpak? Bel gerust naar 0624206515 of neem contact op via het contactformulier. Je kunt ons verder ook per e-mail bereiken via maxime@juisttalent.nl.

 

Gratis Adviesgesprek aanvragen

Gerelateerde informatie

Heb je deze blogs al gelezen:

Wat is Interim Recruitment: definitie en betekenis

Als ondernemer doe je altijd je best om het juiste personeel op de werkvloer te hebben staan. Tijdens je zoektocht naar goede wervingstechnieken kom je misschien wel de term interim recruitment tegen. Maar wat houdt deze term precies in en welke voordelen heeft interim recruitment jouw onderneming te bieden? Wij geven wij je alle antwoorden.

Recruitment: geschikt personeel vinden

Recruitment is in feite een ander woord voor werving. Het gaat dus om het vinden van geschikte kandidaten die een functie binnen jouw bedrijf uitstekend kunnen vervullen. Het is mogelijk om zelf personeel te werven, maar een gespecialiseerde recruiter kan daar ook bij helpen. Recruitment is namelijk een complex proces. Dat begint bij het opstellen van een profiel voor de functie en het uitzetten van een passende vacature. Vervolgens selecteer je de meest geschikte kandidaten, die weer op een gesprek worden uitgenodigd. Heb je een zorgvuldig wervingsproces? Dan is de kans groot dat je fijn personeel vindt dat zijn werk nauwkeurig uitvoert.

Zie ook: Goede match vinden voor vacatures: tips voor een succesvolle match

Wat houdt interim recruitment in?

Lukt het je tijdens een drukke periode niet om de werving van nieuw personeel te bolwerken? Dan komt interim recruitment in beeld. Hierbij schakel je tijdelijk een recruiter in, die het wervingsproces in goede banen leidt. Zo blijft er toch personeel binnenkomen, waardoor je grotere achterstanden en een hogere werkdruk voorkomt. Dat is handig tijdens piekmomenten, maar ook wanneer je eigen recruiters tijdelijk uitvallen. Het is ook mogelijk om een interim recruiter in te schakelen voor tijdelijke projecten. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe afdeling die volledig moet worden voorzien van geschikt personeel.

Interim Recruitment

De voor- en nadelen van interim recruitment

Het inschakelen van een interim recruiter brengt vooral voordelen met zich mee:

  • Een uitstekende kennis van de huidige arbeidsmarkt, met een oog voor recente ontwikkelingen.
  • Veel ervaring met wervingsprocessen, waarbij de laatste technieken en meest effectieve communicatievormen gebruikt worden.
  • Nauwe samenwerking met jou als opdrachtgever, waardoor de recruiter de visie en de doelen van jouw bedrijf makkelijk kan overbrengen op potentiële kandidaten.
  • De mogelijkheid om je eigen personeel van tips en trainingen te voorzien, zodat je eigen wervingsprocessen verbeteren.

Het grote nadeel van interim recruitment is dat het slechts een tijdelijke oplossing is. De recruiter springt bij op drukke momenten, maar is niet permanent in dienst. Daarom zul je na een fijne samenwerking toch naar manieren moeten zoeken om je eigen wervingsproces in goede banen te leiden.

Voordelen en nadelen interim recruitment

Interim recruitment uitbesteden

Kun je wel wat extra hulp gebruiken bij het werven en selecteren van sollicitanten? Dan is het de moeite waard om interim recruitment uit te besteden. Bij Oogsters.nl zorgen wij ervoor dat het wervingsproces soepel verloopt, waarbij we alleen de beste kandidaten voor jouw onderneming selecteren. Zo kun jij je zorgeloos focussen op het dagelijkse reilen en zeilen van je onderneming, terwijl wij voor de aanwas van nieuw personeel zorgen. Neem gerust een keer contact op met Oogsters.nl om de mogelijkheden en voordelen van interim recruitment te bespreken.

Zie ook: Tijdelijk inhuren van recruitment capaciteit

Interim Recruitment door Oogsters

Oogsters verzorgt Interim Recruitment in de meest brede zin van het woord. Wij helpen je graag om geschikte kandidaten te vinden voor functies in jouw bedrijf. Wil je meer weten over onze aanpak? Bel gerust naar 0624206515 of neem contact op via het contactformulier. Je kunt ons verder ook per e-mail bereiken via maxime@juisttalent.nl.

 

Gratis Adviesgesprek aanvragen

Gerelateerde informatie

Heb je deze blogs al gelezen:

Ga je voor kwantitatieve of kwalitatieve resultaten in je wervingsproces?

Je gaat op zoek naar een geschikte kandidaat voor een belangrijke functie. Het zoekproces begint natuurlijk bij het uitzetten van een vacature. De vraag is: welke resultaten wil je behalen met je wervingsproces? Is het je doel om zoveel mogelijk reacties binnen te harken of gaat het om het vinden van de ideale kandidaat? Dat is het verschil tussen een kwantitatief en kwalitatief wervingsproces. Wij vertellen je alles wat je moet weten over dit essentiële verschil.

Hoe meet je of een vacature een succes is?

Het geeft natuurlijk een heerlijk gevoel wanneer je talloze reacties krijgt op een vacature. Sollicitanten zien zichzelf graag voor je onderneming werken en je hebt genoeg kandidaten om uit te kiezen. Perfect toch?

In werkelijkheid valt het succes van een vacature niet af te lezen aan de hoeveelheid reacties die je krijgt. Sterker nog: het is vaak zelfs beter om het aantal reacties te minimaliseren. Een vacature is namelijk pas echt succesvol wanneer je de perfecte kandidaat voor de functie vindt. Het gaat namelijk niet om de kwantiteit van de reacties, maar om de kwaliteit. Wanneer je de vacature nauwkeurig bijschaaft, is de kans groter dat je de juiste kandidaten aantrekt. Wij helpen je graag op weg met het perfectioneren van je wervingsproces, zodat iedere vacature een doorslaand succes wordt.

Denk na over de ideale kandidaat

Ben je op zoek naar hoogwaardige reacties op je vacature? Dan begin je bij het opstellen van een profiel voor de perfecte kandidaat. Het is waardevol om goed na te denken over welke kwaliteiten je in een werknemer zoekt. Wie wil je bereiken, welke werkervaring hebben deze kandidaten en welke vaardigheden hebben zij onder de knie? Kijk kritisch naar de functie die vervuld moet worden. Zo ontdek je wat een werknemer in huis moet hebben om zijn of haar werk goed uit te voeren.

Deze kennis vertaal je vervolgens naar een vacature. Zorg dat alle functie-eisen duidelijk benoemd worden. Wees niet bang om het gebaande pad te verlaten en onderstreep de meest specifieke kwaliteiten die jij zoekt. Dat maakt de vacature een stuk gerichter, wat het vinden van de juiste kandidaat vergemakkelijkt. Denk vooraf ook goed na over hoe streng je binnenkomende sollicitaties beoordeelt. Welke functie-eisen zijn onmisbaar en over welke eisen valt te onderhandelen?

Zie ook: Kandidaatbuilding: vinden van kandidaten voor functies

kwantitatieve of kwalitatieve resultaten in je wervingsproces

Hoe communiceer je met kandidaten?

Wanneer je een duidelijk profiel voor je droomkandidaat hebt samengesteld, is het tijd om na te denken over het verspreiden van de vacature. Deze kun je natuurlijk overal en nergens delen. Zo zorg je voor een groot bereik, maar dit betekent niet dat je gegarandeerd de beste kandidaat vindt. In veel gevallen is het juist beter om de vacature enkel via gerichte kanalen te verspreiden. Denk aan vakbladen, maar ook aan het benaderen van geschikte kandidaten op LinkedIn.

Het is waardevol om te weten wat je in een sollicitant zoekt, maar sollicitanten zijn natuurlijk ook op zoek naar een bedrijf dat bij ze past. Kijk daarom kritisch naar hoe open en eerlijk je met kandidaten communiceert. Wat heeft de functie ze te bieden? Denk hierbij niet alleen aan zaken zoals primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, maar ook aan de bedrijfscultuur. Is er de mogelijkheid om te groeien, biedt je bedrijf cursussen aan of zijn er interessante projecten die het benoemen waard zijn?

Zie ook: Tips voor het schrijven van een vacaturetekst die werkt

Besteed het wervingsproces uit

Het is duidelijk dat het opstellen van een vacature complexer is dan vaak wordt gedacht. Des te nauwkeuriger je de zoektocht aanpakt, des te groter de kans dat je enkel kwalitatieve sollicitaties ontvangt. Het opstellen van een strategisch wervingsplan is niet aan iedereen besteed. Dit vraagt namelijk om veel tijd, aandacht en een kritische blik.

Heb je te weinig tijd om aan een complex sollicitatieproces te werken? Dan is het waardevol om het wervingsproces uit te besteden aan een specialist, zoals Oogsters.nl. Wij nemen alle zorgen uit handen en zorgen ervoor dat alleen de beste kandidaten op jouw vacatures reageren. Ontdek de voordelen van interim recruitment en neem gerust een keer contact met ons op.

Zie ook: Lastige vacatures invullen: wat als je geen geschikte kandidaten vindt?

Interim Recruitment door Oogsters

Oogsters verzorgt Interim Recruitment in de meest brede zin van het woord. Wij helpen je graag om geschikte kandidaten te vinden voor functies in jouw bedrijf. Wil je meer weten over onze aanpak? Bel gerust naar 0624206515 of neem contact op via het contactformulier. Je kunt ons verder ook per e-mail bereiken via maxime@juisttalent.nl.

 

Gratis Adviesgesprek aanvragen

Gerelateerde informatie

Heb je deze blogs al gelezen:

Tips voor het schrijven van een vacaturetekst die werkt

Om een kandidaat te vinden die perfect is voor jouw vacature, is het erg belangrijk een goede vacaturetekst te schrijven. Zo weet de kandidaat precies wat er gezocht wordt en wat de verwachtingen zijn, waardoor het wervingsproces beter verloopt. Een goede vacaturetekst zorgt ervoor dat jouw vacature opvalt en meer resultaat oplevert. Een slechtere vacaturetekst kan ertoe leiden dat er veel ongeschikte kandidaten reageren of dat er juist bijna niemand reageert. Om dit te voorkomen is het van belang om te weten wat een vacaturetekst goed maakt. Onderstaande tips kunnen jou hierbij helpen.

De perfecte titel

De titel van de vacature is het eerste dat een potentiële kandidaat ziet. Vaak scrolt een kandidaat door meerdere pagina’s met titels heen. Het is daarom belangrijk om te kiezen voor een titel die eruit springt, maar ook duidelijk laat blijken wat de functie precies inhoudt. Door specifiek te zijn over de functie is de kans groter dat de kandidaat de vacature gaat lezen. Kies dus niet voor een algemene benaming (zoals consultant), maar ben specifiek (strategisch consultant voor een bank).

Een vacature-intake

Als je zoekt op een vacaturesite, staan er vaak functietitels, het salaris en vervolgens zie je de eerste twee regels van de vacatures. Daarom is het slim om de vacature te starten met de eisen van de functie. Zo zien potentiële sollicitanten meteen wat er van hen verwacht wordt en kunnen ze snel beslissen of ze verder lezen of niet. Dit maakt de kans groter dat een geschikte kandidaat nieuwsgierig wordt en de vacature specifieker gaat bekijken.

Goede vacatureteksten schrijven

Realistisch

Het is belangrijk om realistisch te zijn. Soms worden er onmogelijke eisen opgelegd in een vacature, zoals een starter met jarenlange ervaring. Stel een aantal eisen op waaraan een kandidaat echt moet voldoen. Hier kun je voorkeuren aan toevoegen. Zorg ervoor dat het voor de lezer duidelijk is wat harde eisen zijn en welke voorwaarden wel gewaardeerd worden, maar niet moeten. Zo zorg je ervoor dat de kandidaat niet meteen denkt dat hij of zij niet voldoet aan de gestelde eisen, terwijl dit misschien helemaal niet het geval is.

Spreektaal inzetten

Vacatures die erg zakelijk worden geschreven, komen afstandelijk over. Wanneer je schrijft zoals je met een kandidaat zou spreken, komt dit veel persoonlijker over. Het voelt dan alsof het een gesprekje is. Hierdoor blijft de vacature de sollicitant meer bij en kan deze het ook beter onthouden. Bovendien werken zoekmachines ook beter op spreektaal, omdat een kandidaat daar ook op zoekt.

Zie ook: Goede match vinden voor vacatures: tips voor een succesvolle match

Duidelijke verwachtingen scheppen

Het is belangrijk om een goed beeld te geven van wat de potentiële medewerker kan verwachten. Beschrijf wat de precieze taken van de functie zijn en geef een beeld van hoe een werkdag eruitziet. Vertel ook wat de doorgroeimogelijkheden zijn. Zo wordt het voor de kandidaat makkelijker om te bedenken hoe het is om bij jouw bedrijf te werken, waardoor deze een betere keuze kan maken. Dit vergroot de kans dat je iemand voor de langere termijn kunt vinden.

Wees uniek

Er zijn veel vacatures. Probeer er daarom voor te zorgen dat jouw vacature eruit springt. Dit doe je door veelgebruikte woorden en uitspraken te vermijden. Daarnaast is het ook goed om te vertellen wat jouw bedrijf uniek maakt. Waarom moet een kandidaat voor jouw bedrijf kiezen? Probeer hierbij specifiek te zijn. Als er een fijne werksfeer is, beschrijf dan hoe die eruitziet. Bijvoorbeeld: het team bespreekt aan het einde van elke dag hoe het met iedereen gaat en elke vrijdag sluit iedereen aan bij de vrijdagmiddagborrel.

Hulp inschakelen

Het kost veel tijd en aandacht om een goede vacaturetekst te schrijven. Je kunt er daarom ook voor kiezen om de tekst door ons te laten schrijven. Wij denken graag met jou mee om ervoor te zorgen dat jij de perfecte kandidaat kunt vinden. Door onze jarenlange ervaring en ruime vakkennis kunnen wij iets extra’s toevoegen aan het wervingsproces. We denken niet alleen mee met het schrijven van een vacaturetekst, maar kunnen ook de rest van het proces overnemen. Zo kun jij iemand vinden die talent toevoegt aan jouw bedrijf, zonder dat dit veel van jouw kostbare tijd en aandacht vraagt.

Interim Recruitment door Oogsters

Oogsters verzorgt Interim Recruitment in de meest brede zin van het woord. Wij helpen je graag om geschikte kandidaten te vinden voor functies in jouw bedrijf. Wil je meer weten over onze aanpak? Bel gerust naar 0624206515 of neem contact op via het contactformulier. Je kunt ons verder ook per e-mail bereiken via maxime@juisttalent.nl.

 

Gratis Adviesgesprek aanvragen

Gerelateerde informatie

Heb je deze blogs al gelezen:

Pagina 1 van 612345...Minst recente »